28 september 2017

Høst i Fjällbacka 💙💛


Fjällbacka och dess omgivningar bjuder på många fina upplevelser. Följ med ut på hummer- eller havskräftfiske, ta en skärgårdstur, paddla havskajak eller njut av vackra promenadvägar, fin shopping, mysiga caféer och fantastiska skaldjur. 
Här kan man se var Camilla Läckbergs Fjällbackamord utspelar sig.
Vandra under Vargklämman från Astrid Lindgrens film om Ronja Rövardotter och se var Ingrid Bergman tillbringade sina somrar.
Välkommen till Fjällbacka vid havet på västkusten i Bohuslän året runt.



-og dit hadde jeg lyst til å reise !!

Jeg har lest alle bøkene Camilla Läckberg har skrevet om "Mordene i Fjällbacka -og sett filmene.
Uken før vi reiste dit så jeg noen av dem i 'reprise' på Netflix.
Hun har gitt ut kokebok også, den må jeg prøve å få tak i, for den har jeg faktisk ikke lest.

Litt feil årstid kanskje, vil tro det er helt herlig der på sommeren, men slettes ikke ille på høsten heller 🍂



Vi, min mann og jeg hadde bestilt rom på Stora Hotellet Bryggan i Fjällbacka, hjemmesiden finner dere her og facebook siden er her.  

Vi fikk Christofer Columbus suiten med balkong og havutsikt !
Hadde bestilt superior-rom med havutsikt og balkong, men de oppgraderte rommer vårt uten ekstra kostnad, det var hyggelig 🌹

På Hotellet får vi följa med Kapten Klassen på hans resor runt om i världen. Rummen har fantasifull inredning som är inspirerade av hamnstäderna han besökte, kvinnorna han träffade och upptäckarna han beundrade. Kapten Klassen brevväxlade med sin bror i Sverige och ett urval av breven finns uppsatta utanför varje rum. Rummen är utrustade med sköna sängar från Hästen. På hotellet finns enkelrum, dubbelrum, superior-rum och sviter. Sviterna och superior-rummen har havsutsikt och balkong.

Utsikten fra balkongen og en megastor høy seng, det stod en 'stubbe' på gulvet så man klarte å komme seg opp i senga 😅


Litt av badet, med ett stort badekar. Det er lys i gulvet rundt badekaret.

Ulempen med å reise til Fjällbacka, midt i uken, i slutten av september var at det kun var to spisesteder som var oppe. Jeg, som hadde lest om så mange gode restauranter. Det var ytterligere to restauranter, som var åpnet på fredag og lørdag, men da var hotellet fullbooket, så vi måtte ta til takke med 'weekendtur' fra onsdag-fredag 🍃 
Jeg er litt håpløs 'der' altså, jeg skal på tur og vi skal dra nå !!

Det jeg savnet på hotellrommet var minibar -ikke selve innholdet i minibaren, men ett kjøleskap og vinglass !! God Ripasso er ikke det samme i en kaffekopp altså !! Fikk vinglass, under tvil -når jeg ba om det i resepsjonen 😊


På Bryggan spiste vi onsdag en solid lunch.
Snitzel med ovnstekte poteter og salat.
Snitzelen og potetene var veldig godt stekt, kanskje litt for godt -ingen høydare men helt greit 😉


Lunch torsdag:
Bryggans fisk og skaldjursgryta 
med laks, torsk, reker og grønnsaker.

Oj oj oj 😲 Fiskesuppe med altfor mye olje og reker som har svømt i en boks med saltlake 😕
Ris til fiskesuppe har jeg aldri fått servert før, de kaller det for gryte, men gryte er mye tykkere - dette var suppe...  😄



Everts Tapasbar


Detta mysiga lilla krypin ligger i källaren på hotellets huvudbyggnad.
I Everts Tapasbar möts du av en skön och avslappnad miljö. Här serveras härliga smårätter och drycker på spanskt vis.



Everts Tapas bar kan anbefales, kjempegod mat !!
Kokken kokkelerte inne i den koselige, intime restauranten !!
Vi bestilte 9 av de forskjellige rettene alle smakte smaskens -og vi ble stappmette 😋😍





Tapas dag 2, torsdag:
Prøver de rettene jeg ikke rakk i går, helt nydelig mat altså !!!
Avsluttet måltidet med en supergod sorbet 💕




Nydelig sted, fantastisk utsikt, alle bør ta en tur til vakre Fjällbacka !! 
Dra inn sjøluften, kjenne på stemningen, slappe av og nyte livet 

Nyter god vin fra balkongen på hotellrommet !

Solnedgang 💙

Frokost på Stora Hotellet Bryggan


Koselig frokostsal -eller sal kan det ikke kalles, det var spisebord, samt sofagrupper, store lysekroner, levende lys, grønne planter og malerier.
Maten var innbydende og veldig god !!


Beliggenhet:
I norra Bohuslän hittar du Fjällbacka, västkustens pärla. Nästan mitt emellan Göteborg och Oslo, endast några km från E6:an ligger Fjällbacka, vilket gör det enkelt att ta sig hit för de allra flesta. Förutom att ta bilen eller båten kan man också använda sig av kollektivtrafiken. På Västtrafiks hemsida hittar du bussar och tåg som tar dig till Fjällbacka.

Vägbeskrivning:
Kommer du med bil på E6:an tag av mot Fjällbacka väg 163. När ni kommer till Fjällbacka sväng ner mot centrum och hamnen. Där finner ni Stora Hotellet Bryggan i korsningen Galärbacken-Ingrid Bergmans Torg.


Utsikten fra balkongen !

 Fjällbacka Kyrka 



Skulpturen Pålarne, kan du lese mer om her.


KAJSE-MELIS HUS fra 1732 


Fjällbacka kyrka fra 1892 💕Kan du lese mer om her.


Skafferiet var stengt 😕 Link til hjemmesiden her.
Butik - stengt ! 


 Fjällbacka !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF