22 november 2015

Weekend-tur med julebord på GudbrandsGard hotell !


Flott sted, god mat, litt skuffende desserter -og hvor var musikken ♫♪

Min kjære overrasket meg med kjærestetur til GudbrandsGard hotell

Hotellet troner i dalsiden i Gudbrandsdalen. 
GudbrandsGard stod ferdig i 1998,  og er et høykvalitetshotell beliggende midt i alpinbakkene i Kvitfjell Alpinanlegg.
Med laftet tømmer i gammel norsk byggeskikk, torv på taket, utstrakt bruk av naturmaterialer,
som tre og stein og utsikt over Rondane og Lågen, byr GudbrandsGard Hotell på eventyrlige opplevelser. Møbler og interiør er spesiallaget for hotellet.  


Vi kom fredag ettermiddag.
Fikk ett stort koselig rom i 4 etasje med sofagruppe og utsikt mot alpinbakken.

Middag fredag
Ble servert fra kl. 19.00 - 21.30
Til middag var det Buffet også kalt buffé er et begrep,  som kommer fra fransk og latin og opprinnelig betyr "praktbord".
Det var ikke den største buffeten jeg har sett, men helt greit -fikk nesten smakt på litt av alt.


Vi ba om en flaske vin, fikk ikke noe vinkart men spørsmål om hvilket land vi ønsket vin fra.
Jeg ønsket en Italiensk, kanskje en Barbera, servitøren, som ikke snakket norsk, jeg måtte finne igjen den dårlige engelsken i fjellheimen, -gikk for å sjekke hva de hadde.
Ingen Barbera, men de hadde Valpolicella, ja ja ... helt greit, vinen var god den men.......
- er vel vanlig og vise frem vinkartet når man bestiller vin ??

Litt snodig når det på hjemmesiden står:

I vinkjelleren er det plass til ca 1.700 flasker årgangsvin, og her finner du de legendariske, men også mange nye og spennende viner i alle prisklasser. Vår egen husets vin ligger også lagret her.

Gode reker, ikke ferske, har vært fryst, men det er helt greit, nå man er i fjellheimen -og det samme med krepsen :)
Grønn salat -den hoppet jeg over !!
Pepperlaks, gravet laks, røkt kveite (tror jeg) og sennepsaus - VELDIG godt !!

Spekemat, sikkert god, men jeg klarte ikke og smake på alle rettene :)

Pastasalat - god, Ubestemmelig salat -interessant, Potetsalaten rakk jeg ikke å smake på !

Kyllingen var god !! Pasta med tomatsaus = pasta med rå tomatpure.... ikke særlig overbevisende

Laks med hollandaisesaus og ovnsbakte poteter - Kjempegodt !!!

Svinekam med sennepsaus, god på smak, kanskje litt tørr og savnet litt mer av tilbehøret den var toppet med.
Ostefat med 4 oster, svært sparsommelige med frukt !

Det var 3 desserter, sjokoladekaken var iflg. Ole M god, fruktsalaten var ikke veldig mye og skryte av - og puddingen smakte stort sett ingenting, fløtepudding uten vanilje ?? Litt skuffende !
Takk for maten
vi ble gode og mette, mye godt, litt skuffende desserter !
 

Lørdag
Stod opp til en fin kald dag, frokost fra 8.00-10.30.
God frokost, med masse sprøtt bacon, stekte poteter, eggerøre, kokte egg, skinke, ost, leverpostei, tomatsild, sursild, frokostblandinger, yoghurt, oppskjærte grønnsaker og frukt.

Frokost !
På formiddagen tok vi en tur på hytta vår som ligger på Heggsetra i Sør Fron.
Nydelig vær, 10 kuldegrader, 10 cm med snø - rene "postkortet" !

Alpinbakkene i KVITFJELL åpnet i dag, så der var masse folk som koste seg på årets første tur.
Hvis man kjører på 'nedoverski' -eller med snøbrett, så må det være himmelrike og ta en helg her. Fint for dem som går på 'bortoverski' også da, men de finnes det litt flere av rundt om kring.

Gråskarvbu - Heggsetra - Sør Fron i Gudbrandsdalen
Lørdag kveld var det Julebord
masse god mat, god vin, men elendige desserter !!

  -og på hjemmesiden står det
På GudbrandsGard på Kvitfjell kan du ha julebord i perfekt atmosfære.
Våre julebord er kjent for god mat og eventyrlig julestemning. Her kan du trygt ta med kollegaer, kunder eller venner for å komme i julestemnin
g.


Den eneste eventyrlige julestemningen var julemat og noen juleblomster.
Selve stedet og hotellets inventar er helt fantastisk, men er nok til eventyrlig julestemning ?

Gløggen så jeg heller ikke noe til, men det er kanskje vår egen feil, den skulle blitt servert (vet ikke om den ble det) kl. 18.30, men vi kom ikke ned i matsalen før kl. 19.00

Vår engelsk talende servitør var på plass.
Lurte på om vi ville ha samme vinen i dag, jeg spurte pent om ett vinkart.
På vinkartet var det mye god vin, i hvert fall ut i fra prisene: fra kr. 595,- til kr. 8.300,-
Valget ble en god Italiener, Chionetti San Luigi Dogliani 2013!


- så var det maten : PRAKTBORD, det var mye godt der !

De helt obligatoriske, ribbe, julepølse, medisterkaker, lutefisk, pinnekjøtt og rakfisk, I tillegg til masse god fisk, det er'n god på, kokken !!

Sylte, skinke, okserull, røkt elg, salater, noe skalldyr, spekemat og noe annet digg. Ostefatet var ikke noe og skryte av og desserter..... kommer i ett eget 'kapitel' !!

Lutefisk, det var egne varme kjeler med ertestuing og bacon.
Medisterkaker og julepølse. Smakte kun på lutefisken, den var god !
Pinnekjøtt (kålrotpure ble servert fra en varm kjele) - smakte smaskens, som alltid - min favoritt !!


Ribbe med rosenkål og poteter. Surkål og rødkål var det også ! Hoppet over ribba jeg, men den var sikkert god !
Juleskinke og sylte ! Skinken var god, sylta smakte jeg ikke på !

Okserull og roastbiff ! Veldig godt !!
Leverpostei og det jeg tror må være røkt elgkjøtt !! Kjøttet smakte digg !!!!

Skalldyr og helstekt ørret !

Røkelaks og rakfisk ! God røkelaks, rakfisken hoppet jeg elegant over.

Fisketerrin og pepperlaks !! Kjempegodt - Kokken er god på fisk !!

Ost & kjeks !! Litt skuffende, 4 forskjellige tørre oster, små druer, inntørket paprika og stangselleri !
Den har stått en stund før den ble servert tror jeg. Ikke akkurat noen 'høydare' !
Så kom vi til desserten:

Marsipankake, litt mektig for meg etter så masse mat, så den hoppet jeg over.

Riskrem: oj, oj, oj.... sur saus -og glemt sukker i riskremen også. Ikke akkurat noe å rope 'Hurra' for!

Trollkrem: den er ikke min favoritt fra før -og jeg skiftet ikke mening i dag !

Multekrem: kunne vært god, men jeg tror ærlig talt att de har gått tom for sukker på kjøkkenet !

Karamellpudding: kunne vært god, med litt sukker i !!!!!!!!!!

Fruktcoctail : Den smakte jeg på i går......

Dessertbordet !!
Takk for maten !!
Julebordet var veldig godt, hvis vi ser bort fra dessertene.
Servitørene var flinke og raske til å fjerne brukte tallerkener og legge på/erstatte tomme serveringsfat ! Får nesten litt dårlig samvittighet for de som er ansvarlige for dessertene, men
de var ærlig talt ikke mye å skryte over !
- også var det dansen da, til levende musikk
som de skriver på sin hjemmeside :

Julebordspakke fra kr 1.345,- per person som inkluderer:
Overnatting, frokostbuffet og brunch, gløgg, stor julebuffet med kalde og varme retter,

dans til levende musikk etter maten ??? 

Det satt en full julebordsgjest, som spilte musikk via mobilen sin,
men han hadde faktisk fått utlevert en signalkabel med minijack til lydanlegget !!

Den levende musikken !!!!
Dette er egentlig rett og slett svindel, vi betaler for hele opplevelsen, inkludert levende musikk.

Mannen min bestilte turen på torsdag, dagen før vi ankom og fikk beskjed om at vi var heldige, de hadde kun noen få rom igjen, men musikken ble avlyst fordi de hadde for få gjester ??

Klarte meg fint uten levende musikk jeg, men når firmaer bestiller julebord til sin ansatte for tusenvis av kroner -og ikke får 'varene' de har bestilt blir man svært skuffet.
Det er da ikke ordentlig julebord uten dans og musikk ♫♪
Tror neppe de kommer tilbake neste år !!

Kjellerstuen

Baren i kjelleren

Salonger i resepsjonen

Gamle bilder

Dette bildet er 'lånt' fra facebook siden til GudbrandsGard
Ser mot toppen av Kvitfjell

Winter Wonderland !

Reiser hjem, takk for nå !

((¯`´¯) Takk for oss, kommer kanskje tilbake !!
`*.¸.*.✿✿¸.•*¨`*•..¸✿ღ¸.•*¨`*•..¸✿✿

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF