29 november 2014

Marsipankake med multer ✿


I dag fyller min far 83 år ♫♪
Han er veldig glad i multer, så jeg prøver meg på en marsipankake med multer.
Bruk gjerne multelikør til å dynke kaken med, hvis du har. Jeg hadde ikke, så jeg dynket ikke kaken, det er ikke nødvendig hvis du bruker godt, hjemmelaget sukkerbrød.
Minner igjen om at dette ikke en kakeblogg, baking er ikke min sterkeste side, men smaken blir
som regel god selv om pynten er så som så !
Kaken blir mye finere hvis du bruker hele multebær altså 

Sukkerbrød:
  • 6 egg
  • 2 dl sukker
  • 2 dl hvetemel
  • 1 dl potetmel
  • 2 ts bakepulver
  1. Visp stiv eggedosis av egg og sukker.
  2. Bland sammen hvetemel, potetmel og bakepulver.
  3. Rør det forsiktig inn i eggedosisen, røren skal være jevn, men rør ikke mer enn høyst nødvendig.        
  4. Hell røren i en kakeform, 26Ø, med bakepapir i bunn.            
  5. Stek sukkerbrødet på nederste rille i forvarmet ovn,  ca. 45 minutter på 160 grader. 
  6. Avkjøl i formen og løsne kaken med en spiss kniv.
  7. Del bunnen i tre deler.

Kakefyll:
  • 3 dl kremfløte
  • 5 dl ferdig vaniljekrem
  • 5 dl multesyltetøy
  1. Visp fløten til krem.
  2. Rør ut vaniljekremen og tilsett vispet krem, rør godt sammen.
  3. Fyll kaken med vaniljekrem og syltetøy.

Pynt:
  • 3 dl kremfløte, vispet til krem
  • 500 g marsipan eller ferdig kjøpt marsipanlokk
  • 250 multer eller multesyltetøy

Sånn gjør du:
Dekk kaken med et tynt lag med krem før marsipanlokket legges oppå.
Klipp ut en sirkel av matpapir så stor som du ønsker åpningen i kaken og legg papiret midt på kaken.
Legg marsipanlokket over kaken og gni den lett med hånden.
Renskjær rundt kanten.
Finn midten på kaken, og skjær sirkelen i 8 snipper med en spiss kniv.
Rull marsipansnippene mot kanten av papirsirkelen.
Fjern papiret forsiktig og fyll midten med multe, gjerne hele bær, men det fikk jeg ikke tak i, så det ble kun multesyltetøy på kaken min i dag !
Lag to, dekket med multesyltetøy

Klar til å legge over marsipanlokket !

Klar til servering !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF