16 oktober 2016

Ukemeny - Uke 42 - ஃ☂ஃ ☼ஃ☂ஃ ☼ Høstmeny !


Nå er det småkaldt altså, tid for å finne frem strømpebukser, lue og votter !!
Kortere og mørkere dager, da gjelder det å kose seg så godt man kan, været får vi ikke gjort noe med, men middagskosen kan ingen ta fra oss
 🍂

Her er mitt forslag til ukemeny for kommende uke, litt av hvert... -håper du finner noe som frister !
Oppskriften finner du link til i navnet på retten.
Lag en fin uke for deg og dine
 💕

Mandag

Her har jeg brukt aromasopp i en enkel, god og smaksrik 'kjøttfri' pastamiddag !
Sunn middag med masse grønnsaker og fullkornspasta - også så godt som det smaker ♫♪


Tirsdag

Smaksrik laksemiddag med asparges og aspargesbønner & sesam.
Spis & Nyt ♫♪


Onsdag

Risotto er en italiensk risrett, som man lager med respekt og følelse ♡ღ

Her får du oppskriften min på en kjempegod, enkel risotto med skalldyr, erter og mais !
Spis & Nyt ♫♪



Torsdag

Denne retten trenger litt steketid, men er vel verdt å vente på.
Svinekoteletter i en herlig sennepsaus, servert med ris.

Når man blander ravigottesausen med fløte blir det en god balansert saus ♡ღ
Spis & Nyt ♪♪



Fredag
Pekingsuppe med kylling a'la Edel

Denne kjente salt-syrlige suppen, kommer fra de nordlige deler av Kina.
Den finnes i utallige varianter !!

Jeg prøvde meg frem, med de ingrediensene jeg hadde til rådighet og dette ble min utgave av den kjente suppen. 
Veldig god altså !

Lørdag
Biff med mandelpotetpurè, aspargesbønner, kantareller & rødvinsaus

Smakfull, fantastisk rett med høstens gode smaker ♫♪
Kantareller og aspargesbønner er i sesong fra august til september, så pass på -sesongen er kort.

Haricots verts (aspargesbønner) blir mye brukt i det Franske kjøkken. 
Finner du ikke ferske aspargesbønner lenger, så kan du bruke fryste.

Mandelpoteter har også dukket opp i butikkene, så det er duket for en fantastisk middag



Søndag
Lammeplomme med ratatouille, fløtegratinerte poteter & myntegele

Lammeplommen blir også kalt innerlåret, og er den møreste og saftigste delen på lammelåret.

Jeg serverte lammeplommen med fløtegratinerte poteter og ratatouille.

Ett ekstra pluss - MYNTEGELE 🌿
Den friske mynten og syren fra eddiken passer perfekt til det kraftige og smaksrike kjøttet.


Ukens dessert
Bakt sjokoladekrem med kanel

Nydelig fløyelsmyk sjokoladedessert

Den bakte sjokoladen serveres med gode, friske bringebær, sitronmelisse og 'noe sprøtt'
Den kan lages dagen før og oppbevares i kjøleskapet frem til servering !




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF