27 august 2016

Finske rugbrød ♫♫ Ruisleipä / Rågbröd


For finner er rugbrød en basisvare som mange ikke kan leve uten.
Det er et stort utvalg i de finske butikkene og det finnes alternativer for enhver smak.

Jeg har fått kortreist, kun en liten flytur i bagasjen til min eldste bror, rugbrød fra Åbo i Finland.
Jeg fikk to typer, vanlig fullkorns rugbrød og rugbrød med karve.

Jeg forbinder rugbrød med Danmark, hvor min andre bror bosatte seg på 80-tallet.
Nordisk konkurranse i rugbrød, Norge ligger dårlig an.

Men, dansk rugbrød er ikke mye godt da, det "nytes" kun av mennesker som har fått diagnosen
Diabetes type 2 -og dansker !

Fikk streng beskjed av min finske svigerinne at de skulle rett i fryseren, hvis de ikke skulle spises samme dag - og ta opp en og en, som skal rett i brødristeren. De er delt i to, som rundstykker.
De kan selvfølgelig spises uten å ristes også, da er de myke, som vanlig brød.

Jeg serverte vanlig rugbrød med salat, reker og majones.

Rugbrødet med karve, serverte jeg med salat, norzola blåmuggost og nektarin.
Det passet veldig godt med karvesmaken.

Joda, sletts ikke verst ♫♫

Rugbrød med karve, servert med salat, blåmuggost og nektarin !

Rugbrød med salat, reker og majones !

Finske rugbrød ♫♫ Skal rett fra fryseren og i brødristen, iflg. min svigerinne Libbe !

Rugbrød, 100% fullkorn !


Rugbrød med karve !
Spis & Nyt ♫♫

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF