Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Google+

lørdag 25. juni 2016

Vannmelonsalat med pasta og fetaost ♫♪


Enkel god salat, som passer til stekt eller grillet kjøtt og fiskeretter.
Du kan også spise den som ett eget vegetarisk måltid -og den er ett fint innslag på tapas-bordet ♫♪

Vannmelonen er en frukt som opprinnelig kommer fra Afrika.
Den har som oftest rød fruktmasse og svarte frø. Hele 92 % av melonen består av vann.
Vannmeloner er kalorifattige og inneholder noe A-vitaminer.
Spis & Nyt !!


Du trenger:
  • 1/4 stk vannmelon

torsdag 23. juni 2016

Gode grillspyd ♫♫


Mulighetene er mange med grillspyd  ♫♫
Her er oppskrift på tre forskjellige typer, med kylling, fårefilet og biff -og forskjellige grønnsaker og krydder. Som tilbehør serverte jeg fløtegratinerte poteter og bearnaisesaus.
Hvis du bruker grillpinner av tre så legg dem i vann en times tid før du bruker dem.
Oppskriften er beregnet til 4 grillspyd av hver type.



Kyllingspyd med ananas og paprika:

lørdag 18. juni 2016

Biffsandwich med bearnaise & pommes frites på hyttevis ♫


En saftig, real biffsandwich kan være skikkelig digg !!
Særlig etter en lang tur i fjellheimen !
Her blir biffsmørbrødet servert på ciabatta, smurt med grov sennep, hyttestekte pommes frites,
bearnaisesaus + litt salat ♫

I glasset : Conte Ricci Nobiltà Ripasso 2012


Du trenger til 4 porsjoner:

fredag 17. juni 2016

Kjøttgryte med grønnsaker og peppersaus


Hyttemat på sitt beste :
God smaksrik hverdagsgryte !
Lettlaget og minst mulig oppvask !
Det passet bra i dag, har hatt skikkelig vårrengjøring på hytta ♫
Herlig følelse -å sette seg ned og nyte en ren hytte, uten spindelvev og 'muselort' !


Du trenger til 3 porsjoner:
  • 400 g karbonadedeig 

søndag 12. juni 2016

Ukemeny - Uke 24 / 2016 ✿ Juni meny ♫


Våren har vært kald, men nå i juni har vi hatt noen fine dager, i hvert fall her på Østlandet
Nå er det vel snart skoleferie for mange -og sommerferien nærmer seg med stormskritt.
Varme eller kalde dager, mat må vi ha åkke som -og hvis du planlegger ukemenyen blir hverdagen litt enklere !
Kanskje du kan finne noe som frister i mitt forslag til ukemeny
Link til oppskriften finner du i navnet på retten.

Mandag

lørdag 11. juni 2016

Kyllinggrateng med poteter og fetaost ♫♪


Nok en ovnsrett med kylling !
Er SÅ enkelt med alt i en form, som du kan forberede i forveien og steke når alle endelig har kommet i hus -og er klare for middag !!
Herlig, kremet rett med smaker fra Middelhavet, men veldig mektig altså !! Jeg brukte vanlig Crème Fraîche, men neste gang skal jeg bruke Crème Fraîche lett, tror retten blir bedre med den.
En grønn salat passer ypperlig til denne retten.
Spis & Nyt ♫♪


Du trenger til 4 porsjoner:

fredag 10. juni 2016

Pannestekt laks med blomkålgrateng og jordbær ღ


I Norge har blomkålen blitt dyrket siden 1600-tallet, og er en velkommen gjest på bordet. Blomkålhodet består av mange små sammenvokste blomsterbuketter, og navnet betyr rett og slett kålblomst. Rå blomkål har en sprø konsistens, en anelse peppertoner balansert med sødme. Varmebehandlet forsvinner peppertonene og blomkålen får tydelig kålaroma og sødme.
NÅ er det blomkål fra NORGE i butikkene Løp og kjøp !!

Jeg brukte salamlaks i denne retten, oppdrettslaks altså -hatet av noen, elsket av andre
SALMA er produsert på et av verdens mest moderne oppdrettsanlegg på Bømlo i Hordaland.
Fra laksen svømmer i sjøen til den er ferdig vakuumpakket, tar det maksimalt fire timer.
Utrolig lekker fiskeloins, skjært for hånd



Du trenger til 4 porsjoner:

tirsdag 7. juni 2016

Pastasalat med pesto, skinke og linser ✿


Enkel, god og smakfullpastasalat, som passer ypperlig på varme sommerdager, når man vil gjøre noe annet enn å lage mat. Jeg brukte 'smårettskinke' av kylling, pesto på glass og ferdig kokte røde linser.
Retten er fiks, ferdig på 15 minutter !
Nyt sommeren !!! ✿✿

Røde linser er en utrolig næringsrik matvare, med spesielt høyt innhold av proteiner, kostfiber, jern, selen, sink, magnesium, kobber, kalsium og B-vitaminer.

Pastasalat:
Til 4 store porsjoner :

onsdag 1. juni 2016

BLÅSKJELL ♫♪ I bøtter og spann !!


Blåskjell er en fantastisk muslingsart i blåskjellfamilien.
Skallene på utsiden er blå til brunsorte, mens de innvendig er lyseblå og hvite.
Blåskjellet kan bli opptil 8–9 cm langt.
Blåskjellet består av to skjell som ved hjelp av to lukkemuskler åpnes og lukkes.

Blåskjell er også veldig sunt, da de inneholder mye vitaminB12 og selen.
Et halvt kilo gir deg en tredel av dagsbehovet ditt for jern.
Den er aller best på vinteren, når vannet er på sitt kaldeste, men det er fantastisk god sommermat også ! Prøver stadig og finne nye oppskrifter med blåskjell som hovedingrediens.
Du kan variere smakene i det uendelige ♫♪


Her er 10 gode blåskjell oppskrifter !