15 november 2015

Grønnsakssuppe med svineknoke ♪


Svineknoke er beinet til grisen.
Trenger lang tilberedning, men når kjøttet endelig har kokt ferdig er det mørt og godt.

Svineknoker er billig og god tradisjonsrik mat, den blir ofte bruk i ertesupper, den er kjempegod i lapskaus og blir brukt som tilbehør til komle.
Den blir som regel solgt som røkt eller lettsaltet, jeg brukte lettsaltet i dag.


Hadde min kjære mor sett dette så hadde hun nok nesten ikke trodd det -og det gjelder vel de fleste andre som kjenner meg godt også !
Jeg hater nemlig fett og slintrer og finnes det noe annet da -i denne svineknoka ??

Brukte to jeg på til sammen 2,4 kg, med bein -og etter jeg var ferdig med å koke og rense
dem var det 400 g igjen !!
Kjøttet smakte helt nydelig og var utrolig mørt, blir ikke siste gang jeg koker svineknoke.

Resultatet ble bra til slutt:
Billig, god og varmende suppe, som metter mange personer !

Til 6-8 porsjoner trenger du:
  • 2 svineknoker
  • ca. 3 liter vann
  • 1 bunt frisk timian
  • 2 laurbærblader
  • 1 ss hel pepper
  • 4-6 gulrøtter
  • 1/2-1 sellerirot
  • 1-2 løk
  • 1/2-1 kålrot
  • 1 purre
  • 1 ts salt
  • 1 ts pepper
  • Persille
Sånn gjør du:
  1. Legg svineknokene i en stor kjele og hell over vann så det dekker kjøttet.
  2. Tilsett pepperkorn, laurbærblad, timian og kok opp. 
  3. La det småkoke to-tre timer til svineknokene er møre og kjøttet løsner fra beinet. Jeg hadde 2 stk a 1,2 kg, de kokte jeg i tre timer. Det kan lønne seg og koke svineknokene i god tid så de kan kjøle seg litt ned før du plukker svineknokene rene for kjøtt.
  4. Sil av kraften når svineknokene er ferdig kokt og bruk den som basis til suppen. Det kan bli litt mye kraft, begynn med 2,5 liter kraft og spe eventuelt med mer hvis du synes suppen blir for tykk.
  5. Grovhakk løk.
  6. Vask, skrell og kutt alle grønnsakene i terninger og skiver. Det er stor forskjell på strørrelser på grønnsaker så det er vanskelig og si nøyaktig hvor mye du skal bruke av hvert slag. Jeg bruker minst av sellerirot og skjærer den i mindre biter enn gulrøtter og kålrot.
  7. Tilsett alle grønnsakene i 2,5 liter kraft og kok dem møre, det tar ca. 20 minutter.
  8. Tilsett kjøttet i suppa og la det koke med de siste 5 minuttene, smak til med salt og pepper.
  9. Dryss over hakket persille ved servering.
  10. Serveres med godt brød !
Suppekraft, grønnsaker og kjøtt av renset svineknoke !

Renser svineknoke - skikkelig svineri c",)

Oppkuttede grønnsaker og kokte svineknoker

Koking av svineknoker
Ingredienser
Spis & Nyt ♪♪♪

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF