09 mai 2015

Daim iskake ღღღ


Frem fra glemselen ⊱╮
Denne kaken lagde jeg ofte på 90-tallet.
Det var en utrolig populær kake, som en av mine nevøer 'bestilte' til konfirmasjonen.
Jeg husker ikke hvem av "Romedals mafiaen" det var, men jeg kan garantere at den blir godt tatt imot av både den yngre og eldre garde.

Den er utrolig god altså og veldig enkel å lage.
Den kan lages flere dager før den skal serveres, for den skal oppbevares i fryseren.

Spis & Nyt

Mandelbunn:
  • 4 eggehviter
  • 2 dl sukker
  • 100 g mandler
Sånn gjør du:
  1. Pisk eggehvitene og sukkeret til stiv marengs.
  2. Mal mandlene og bland dem forsiktig inn.
  3. Ha mandeldeigen i en rund kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen.
  4. Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 30 min.
  5. Avkjøl kakebunnen i formen.
  6. Fjern bakepapiret, vask formen og legg kakebunnen tilbake i formen.
Daim-is:
  • 4 eggeplommer
  • 100 g sukker
  • 3 dl kremfløte
  • 2 pk doble Daim sjokolader
Sånn gjør du:
  1. Pisk eggeplommer og sukker til luftig eggedosis.
  2. Pisk kremfløten til krem og rør den godt inn, bruk visp.
  3. Hakk Daim-sjokoladen og vend inn i isblandingen (hold av litt til pynt).
  4. Hell isen over kakebunnen.
  5. Jevn til overflaten og dryss over resten av sjokoladen.
  6. Sett kaken i fryseren.
  7. Ta kaken ut av fryseren ca. 30 minutter før servering.
Lager mandelbunn

Lager is


Skal dekkes med plast og aluminumsfolie og settes i fryseren
Klar til servering

Spis & Nyt

2 kommentarer:

  1. Det var nok mellomste bror det, tømmer lett en 2l alene ;)

    SvarSlett

Print Friendly and PDF