25 juli 2014

Pekingsuppe med kylling a'la Edel c",)


Jeg fikk lyst til å prøve meg på pekingsuppe.
Jeg har googlet noen oppskrifter -og den finnes tydeligvis i mange varianter.
Jeg prøvde meg frem, med de ingrediensene jeg hadde til rådighet og dette ble min utgave av den kjente suppen.

Denne kjente salt-syrlige suppen, kommer fra de nordlige deler av Kina.
Oppkalt etter hovedstaden i Kina: PEKING eller BEIJING, som byen kalles nå.
Etter opprettelsen av Folkerepublikken Kina i 1949, vedtok regjeringen pinyin translitterasjon
metode og brukte dette til å skrive alle de riktige navnene. 
Teoretisk var dette var da Peking ble kjent i Vesten som Beijing.

Opprinnelig skal suppen lages av svart kinesisk sopp
som må bløtlegges i 10 minutter før den tørkes av og skjæres i strimler. 
Jeg brukte champinjong, fungerte bra det også.
Proteiner som blir brukt er som regel magert svinekjøtt, kylling eller reker.

I tillegg inneholder den bambusskudd, vårløk og egg, sitron, soyasaus, sesamolje og chili.
Alkoholen som skal i er vermouth, det hadde jeg ikke, men tilsatte en skvett cognac !
Alkoholen forsvinner når den blir kokt, den fordunster ved 78 grader.


Du trenger til 4 porsjoner:
  • 2-3 ss rapsolje (eller en annen smaksnøytral olje, som tåler høy varme)
  • 1 stk kyllingfilet
  • 120 g bambusskudd
  • 1 egg
  • 2-4 stk champinjong (eller svart kinesisk sopp, må bløtlegges først)
  • 1 vårløk
  • 10 dl hønsebuljong, jeg brukte vann og 2 beger 'Maggi Fond Cups, kylling'
  • 3 ts sesamolje
  • 30 g kinesiske vermicelle/tynne risnudler
  • 2 ss Cognac (eller vermouth)
  • 2 ss sitronsaft
  • 2,5 ss soyasaus
  • 2 ts chilipulver
Sånn gjør du:
  1. Skjær kylling, bambusskudd og sopp i strimler.
  2. Vårløk hakkes fint.
  3. Pisk egget i en skål.
  4. I en annen skål blandes cognac, sitronsaft, soyasaus, sesamolje og chili.
  5. Varm olje i en gryte med sterk varme.
  6. Stek kylling og sopp i noen minutter.
  7. Tilsett buljong og cognac-blandingen.
  8. Kok i 10 minutter.
  9. Tilsett vermicelle, som du deler litt opp og bambusskudd.
  10. La det koke i 2 minutter til.
  11. Hell i det piskete egget og rør godt.
  12. Dryss over vårløk, i tynne ringer.
  13. Spis & Nyt !!
Spist & Nyt !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF